Váš prehliadač je zastaralý. Prosím použite iný prehliadač aby ste mohli plnohodnotne používať naše web stránky.

Čelný elektrický vozík X35 v prevádzke v spoločnosti EOT

Faktor X
Čelný elektrický vozík X35 v sklade spoločnosti EOT

Aké sú tri najdôležitejšie vlastnosti vysokozdvižného vozíka s protizávažím? Pre odborníkov na logistiku zo spoločnosti Eibach Oberflächentechnik GmbH (EOT) z Lüdenscheidu v Nemecku existuje len jedna odpoveď: výkon, výkon, výkon. Pri nedávnom teste v teréne nový vozík X35 od spoločnosti Linde presvedčivo predviedol, ako dobre môže čelný elektrický vozík fungovať v náročných podmienkach nakladania.

V priebehu nášho (pracovného) života si musíme udržať určité vlastnosti. Jednou z nich je schopnosť nechať sa prekvapiť. Robíme niečo tak alebo onak jednoducho preto, že tak sme to vždy robili – až kým jedného dňa nepríde niekto s iným nápadom. A po prvom, druhom a treťom vyskúšaní sme v najlepšom prípade nielen prekvapení, ale aj presvedčení. Ako to súvisí s logistikou? Opýtame sa Tobiasa Pietschmanna. Ako vedúci expedície má v spoločnosti EOT na starosti logistiku systémov povrchovej úpravy: „Úprimne povedané, nikdy by sme nečakali, že čelný elektrický vozík bude taký výkonný ako vozík so spaľovacím motorom. Ale nový vozík X35 od spoločnosti Linde nás prinútil urobiť obrat o 180 stupňov.“ Vhodné vyhlásenie, ktoré podnieti našu zvedavosť na príbeh, ktorý sa za tým skrýva.

Každý vozík je ruleta

Lüdenscheid je mesto na severozápade regiónu Sauerland: Niektorí ho nazývajú „mesto hôr“, iní zas „mesto svetla“, čo je narážka na prosperujúce odvetvie svietidiel a osvetľovania, ktoré tu pôsobí. Avšak pre tých, ktorí majú blízko k automobilovému priemyslu, námornému odvetviu alebo veternej energetike, sa Lüdenscheid spája predovšetkým s inou špecializáciou: spoľahlivou a dlhodobou ochranou pred koróziou. A to vďaka spoločnosti EOT. Odborníci na povrchové úpravy zo spoločnosti EOT už od roku 1981 poskytujú povrchové úpravy pre produkty z vyššie uvedených odvetví, ako aj pre množstvo ďalších. „Skrutky, podložky, dverné závesy, pružiny, konzoly, svorníky – spracúvame takmer všetko podľa požiadaviek zákazníka,“ hovorí Steffen Roll, technický riaditeľ a splnomocnený zástupca. A zákazníci spoločnosti toho požadujú veľa.

V čase špičky spoločnosť vybaví 60 nákladných vozidiel za deň a počas 24 hodín spracuje 300 a viac ton tovaru. Keďže výborná povesť spoločnosti EOT na trhu sa do veľkej miery zakladá na rýchlom spracovaní a dodaní tovaru, úspech spoločnosti samozrejme začína a končí jej vysokovýkonnou logistikou. Vedúci expedície Tobias Pietschmann vysvetľuje: „Naši zákazníci nám dodávajú svoje komponenty, my ich vyložíme, zdokumentujeme, nanesieme náter, skontrolujeme a potom sa hotové diely opäť expedujú. Naši vodiči vysokozdvižných vozíkov často netušia, aký druh tovaru prichádzajúce kamióny prevážajú. Paleta môže vážiť 200 kilogramov, zatiaľ čo kontajnery aj 1,5 tony – čo samozrejme môže manipuláciu veľmi skomplikovať. Napriek tomu je však pre nás dôležité nestrácať čas."

Čelný elektrický X35 od spoločnosti Linde stohuje tovar v sklade spoločnosti EOT

Čistá sila

Čas = peniaze = spokojnosť zákazníka: Pri pohľade na túto jednoduchú rovnicu nie je prekvapujúce, že vedúci pracovníci logistiky v spoločnosti EOT nie sú ochotní robiť žiadne kompromisy, pokiaľ ide o výkonnosť vysokozdvižných vozíkov. Pietschmann: „Vozíky so spaľovacím motorom boli pre nás vždy prvou voľbou, teda v našom prípade hnací plyn. Pri tonáži, s ktorou pracujeme, a dvojzmennej prevádzke k tomu, sme si jednoducho nevedeli predstaviť, že by sme na túto prácu použili čelné elektrické vozíky. Musíte čakať veky, kým sa nabijú vozíky alebo sa vymení batéria? Ani náhodou.“ Potom sa v areáli objavil nový vozík Linde X35, ktorý si spoločnosť EOT vyskúšala v rámci terénneho testu pred jeho uvedením na trh. „Čo môžem povedať? Neboli sme úplne nadšení,“ spomína Pietschmann. Ale už po niekoľkých použitiach sa prvotná skepsa, či čelný elektrický vozík môže byť niekedy taký výkonný ako bežné vozíky so spaľovacím motorom, úplne rozplynula.

Zistite viac o nových čelných elektrických vozíkoch radu X20 – X35 od spoločnosti Linde

Pietschmannov kolega a zástupca vedúceho expedície Frank Wille opisuje skúsenosti z praxe: „Prvá vec, ktorú si na vysokozdvižnom vozíku všimnete: Pri zdvíhaní nikdy nezaostáva, dokonca ani vtedy, keď je na svojom limite. Príkazy prijíma a vykonáva bleskovou rýchlosťou, nedochádza teda k žiadnemu oneskoreniu. Pre každého z nás je radosť s ním pracovať.“ Vďaka výkonnému zrýchleniu sa nákladné vozidlá vybavujú rovnako rýchlo ako pri vozíkoch na hnací plyn, ale bez časovo náročnej výmeny plynových fliaš po každej zmene. „Vozík nám šetrí veľa času a, samozrejme, aj prevádzkové náklady,“ teší sa splnomocnený zástupca Steffen Roll a dodáva: „Najmä preto, že tu prevádzkujeme dve vlastné blokové tepelné elektrárne, ktoré vyrábajú elektrickú energiu z odpadového vzduchu z našej výroby. Tú potom môžeme použiť na nabíjanie vozíka X35. Lepšie to už ani nejde.“ Pritom vozík X35 je z hľadiska spotreby energie taký efektívny, že môže bez problémov jazdiť dve zmeny a na nabíjanie potrebuje len krátke intervaly, ktoré sa dajú využiť napríklad na dokumentáciu.

Celý balík funguje

Pohon, výkonnosť, udržateľnosť, optimalizované náklady na údržbu vďaka nízkym nákladom na servis – čo ešte môže nová výkonnostná trieda čelných elektrických vozíkov ponúknuť? Typické pre spoločnosť Linde: vynikajúca ergonómia a bezpečnosť. Pietschmannov kolega Frank Wille: „Naše zamestnankyne a zamestnanci majú priame porovnanie s existujúcimi vozíkmi a denne prechádzajú z jedného na druhý. A výsledky sa dostavili: Kabína je väčšia, vodiči majú väčšiu voľnosť pohybu a veľký výhľad cez veľké sklenené plochy.“ Lepšia viditeľnosť je pre spoločnosť EOT rozhodujúci bezpečnostný faktor, keďže zamestnanci pracujúci v logistickom priestore s rozlohou 2 000 metrov štvorcových sa niekedy musia pohybovať vo veľmi úzkych uličkách. „S novým vozíkom od spoločnosti Linde to funguje skvele. Vďaka kratšiemu rázvoru je aj citeľne obratnejší.“ Takže, stane sa vozík X35 trvalou súčasťou spoločnosti EOT? „Ak do toho bude mať čo povedať náš tím, tak určite,“ smeje sa vedúci expedície Tobias Pietschmann. „Určite sa ho nechcú vzdať. Ale teraz vážne: Kladieme tu veľký dôraz na výkon a v našej logistike sme nikdy ani neuvažovali o prechode na čelné elektrické vozíky. S vozíkom X35 si určite vieme predstaviť, že sa budeme spoliehať výlučne na elektrické a lítium-iónové vozíky.“ Čo poviete na tento obrat?

Čelný elektrický vozík X35 od spoločnosti Linde vykladá nákladné auto.

Eibach Oberflächentechnik GmbH (EOT)

Spoľahlivá ochrana pred koróziou, maximálna flexibilita: S týmto kompetenčným profilom má spoločnosť Eibach Oberflächentechnik GmbH zo Severného Porýnia-Vestfálska úspešne umiestnenie na trhu od roku 1981. Tento špecializovaný poskytovateľ služieb aplikuje vysokokvalitné povrchové nátery na rôzne komponenty z automobilového, stavebného a námorného odvetvia a v oblasti veternej energie sa dokonca stal vedúcou spoločnosťou na európskom trhu. V oblasti logistiky sa spoločnosť EOT spolieha na celkovo osem vysokozdvižných vozíkov od spoločnosti Linde, ktoré boli doteraz poháňané hnacím plynom, a vzhľadom na vysokú rozmanitosť tovaru sú vybavené aj bezpečnostným systémom Linde Safety Pilot.