,,Preťažovanie vozíkov sa často deje za zavretými dverami.“ hovorí regionálny manažér servisu Linde
25. 2. 2024
Radovan Olajec u nás v Linde pôsobí ako servisný technik a lektor obslúh motorových vozíkov. V blogu píše o tom, ako zákazníci vozíky preťažujú najčastejšie, čo sa pri preťažovaní stáva a ako sa mu vyhnúť.
Skutok sa nestal
K preťažovaniu vozíkov dochádza zvyčajne tam, kde to nikto nevidí - za zavretými dverami skladu. To však neznamená, že sa o tom nikto nedozvie. Pokiaľ sa nestane nič horšie a nepríde k úrazu, preťažovanie odhalíme u nás v servise.
Tomuto sa vyhnite
Ako dochádza k preťaženiu najčastejšie? Už niekoľkokrát som videl, že si zákazník na vozík naložil väčšie bremeno, ako je povolené. Stáva sa to najmä vtedy, keď potrebuje niečo premiestniť nárazovo a nevyhradí si na to dostatok času. Niekedy obsluha vozíka bremeno nezdvíha oboma vidlicami naraz, ale len jednou, čo môže viesť k ohnutiu, prasknutiu alebo až zlomeniu nosnej vidlice.
Ľudia si tiež zľahčujú prácu tak, že bremeno napichnú na koniec vidlíc a nie až k nosnej doske. Následkom býva poškodenie nosného systému vozíka. V najhoršom prípade sa vozík preťaží až tak, že príde k zdvihnutiu jeho zadnej časti a prevráteniu.
Stretávam sa tiež s takzvaným dynamickým preťažovaním vozíka. Nastáva vtedy, ak sa s vozíkom jazdí po nerovnej, hrboľatej ceste a bremeno tak na vozíku poskakuje. Aj v takomto prípade môžu vidlice prasknúť.
Zo skladu rovno do servisu
Každý vozík je vybavený záťažovým diagramom. Ten informuje, aké ťažké bremeno, akých rozmerov a do akej výšky dokáže daný vozík udvihnúť. Na tento záťažový diagram upozorňujeme vodičov vozíkov pri školení a nájdu ho aj v návode na používanie.
Aby sa však obsluha vozíka mohla diagramom riadiť, potrebuje vedieť koľko bremeno váži, čo nie je vždy samozrejmosť. Čudovali by ste sa, ako často ide iba o približný odhad. Takéto zľahčovanie a nedôslednosť možno ušetrí nejaký čas, ale vo výsledku sa vďaka tomu opotrebovávajú či ohýbajú nosné vidlice, ničia zdvihové reťaze na vozíku a ložiská v zdvíhacom ráme.
Niekoľko užitočných rád
Ako zistíte, že je vozík preťažený?
Ak chcete dvihúť bremeno s hmotnosťou nad jeho maximálnu nosnosť, väčšinou náklad ani nezdvihne. V najnovších vozíkoch je dokonca signalizácia preťaženia, ktorá vás včas upozorní.
Čo robiť ak ste ho už preťažili?
Pokiaľ sa nič zlé s vozíkom nestane, odporúčam vám náklad jednoducho odobrať, zmenšiť, alebo, ak máte takú možnosť, preniesť ho so silnejším vozíkom.
Ak ste vedúci skladu (a chápem, že to často nie jednoduché, pretože vás tlačia termíny), odporúčam vám prízvukovať vašim vodičom, aby sa nenaháňali a nevystavovali tak vozíky preťažovaniu. Verte mi, nestojí to za tých pár ušetrených minút.
Nebojte sa na nás obrátiť
Možností, ako kontaktovať náš servis máte viacero. Buď zavolajte na dispečing na tel. čísle 0902 993 322 alebo sa nám ozvite e-mailom: dispecing@linde-mh.sk. Prinápadne si objednajte servisný zásah cez formulár na našej stránke.